1. Czy można kupić mieszkanie od Spółdzielni?
Spółdzielnia realizuje budowę mieszkań za środki własne członków; środki wnosi członek w trakcie budowy w ratach i terminach określonych w zawartej ze Spółdzielnią umowie o budowę, po zakończeniu notarialnie przenoszona jest na członka własność lokalu. Posiadane przez Spółdzielnię mieszkania z tzw. „odzysku” – zdane do dyspozycji Spółdzielni przez dotychczasowych użytkowników, zbywane są przez Spółdzielnię w drodze przetargu, o przetargu Spółdzielnia zawiadamia poprzez wywieszenie ogłoszenia w swojej siedzibie oraz poprzez publikację w prasie lokalnej.
2. Czy muszę być członkiem Spółdzielni?
Spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu może przysługiwać tylko członkowi Spółdzielni a jeśli prawo to przysługuje małżonkom, to przynajmniej jedno z nich musi być członkiem Spółdzielni. Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub odrębną własność lokalu można posiadać bez członkostwa w Spółdzielni z tym, że osoba posiadająca lokal bez członkostwa, na podstawie przepisów Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z 15.12.2000r. z późn. zm., nie może korzystać z pożytków i innych przychodów z działalności całej Spółdzielni, wobec czego obciążana jest pełnymi kosztami eksploatacji i utrzymania nieruchomości. Ponosi również pełne koszty remontów nieruchomości, mienia wspólnego Osiedla i ogólnego Spółdzielni przypadające proporcjonalnie na dany lokal. Należności wynikające z rozliczenia wykonanych w danym roku remontów zobowiązana jest uregulować w terminie do końca czerwca następnego roku.
3. Co muszę załatwić w Spółdzielni po rozwodzie?
W przypadku mieszkania typu lokatorskiego byli małżonkowie powinni w terminie jednego roku zawiadomić Spółdzielnię, któremu z nich przypadło to prawo, albo przedstawić dowód wszczęcia postępowania sądowego o podział tego prawa; istnieje również możliwość dokonania ugodowego podziału majątku wspólnego w części dotyczącej spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w obecności Radcy Prawnego Spółdzielni ( nieodpłatnie) W przypadku lokalu typu własnościowego lub odrębnej własności lokalu, współwłaścicielami może być kilka osób, również byli małżonkowie, ale członkiem Spółdzielni może być tylko jedna z tych osób.
4. Jakie formalności muszę załatwić w Spółdzielni po zgonie małżonka?
W przypadku mieszkania lokatorskiego, które przydzielone było małżonkom, z chwilą śmierci jednego z małżonków, spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu przypada drugiemu małżonkowi; jeśli nie jest on członkiem Spółdzielni, powinien w terminie jednego roku od dnia śmierci współmałżonka złożyć deklarację członkowską. W przypadku mieszkania, garażu lub miejsca postojowego typu własnościowego bądź odrębnej własności lokalu należy przedstawić Spółdzielni postanowienie sądu o nabyciu spadku lub notarialne poświadczenie dziedziczenia.
5. Jaka jest procedura przy przekształceniu lokatorskiego prawa do lokalu w prawo odrębnej własności ?
W celu przekształcenia prawa należy złożyć w Spółdzielni stosowny wniosek. Warunkiem wyodrębnienia własności lokalu jest spłata wszelkich zobowiązań obciążających dany lokal (m.in. z tytułu opłat eksploatacyjnych lub spłaty kredytu). Informacje o obciążeniach można uzyskać w Biurze Obsługi Mieszkańców FSM. Ostatnim etapem jest podpisanie aktu notarialnego przeniesienia odrębnej własności lokalu. Opłaty z tym związane (w tym założenie odrębnej księgi wieczystej) uiszcza się przy sporządzeniu aktu – u notariusza. Wynikają one m.in. z postanowień ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych i wynoszą ok. 921 zł.
6. Jaka jest różnica między spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu, a prawem odrębnej własności?
Prawa te są co do zasady podobne. Zasadnicza różnica w przypadku spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, które jest prawem rzeczowym ograniczonym, polega na braku udziału w prawie do gruntu i częściach wspólnych nieruchomości. Ponadto dla odrębnej własności lokalu założona jest obligatoryjnie księga wieczysta, która nie jest wymagana w przypadku prawa własnościowego. Różnice te nie mają jednak wpływu na możliwość dysponowania lokalem (tzn. sprzedaży, zamiany, darowizny), która w obu przypadkach jest taka sama.
7. Jak wygląda procedura wykupu prawa wieczystego użytkowania gruntu?
W chwili obecnej obowiązują przepisy umożliwiające wykup prawa wieczystego użytkowania gruntu z 95% bonifikatą. Dotyczy ona jednak wyłącznie terenów przeznaczonych w Planie Miejscowym Zagospodarowania Przestrzennego na celu budownictwa mieszkalnego. W związku z tym, niektóre z nie wykupionych nieruchomości muszą najpierw zostać podzielone i ta część nieruchomości, która zostanie wydzielona pod budownictwo mieszkaniowe może zostać wykupiona. Podział i wykup nieruchomości możliwy jest jedynie w przypadku wyrażenia zgody przez wszystkich współwłaścicieli. Fordońska Spółdzielnia Mieszkaniowa jest wyłącznie pośrednikiem pomiędzy współwłaścicielami nieruchomości a Gminą Bydgoszcz. Spółdzielnia zbiera niezbędne dokumenty i przekazuje je do Urzędu Miasta. Wszelkie procedury związane z wykupem tj. m. in. wycena nieruchomości, określenie wysokości bonifikat prowadzi Gmina. Wykup prowadzony jest zgodnie z przepisami:
• Ustawy z dn. 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.),
• uchwały Rady Miasta Bydgoszczy Nr IX/176/03 dnia 28 maja 2003 r. w sprawie zasad sprzedaży na rzecz użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości gruntowych, stanowiących własność Miasta Bydgoszczy, wykorzystywanych na cele budownictwa mieszkaniowego i udzielenia bonifikaty od ceny sprzedaży,
• uchwał Rady Miasta Bydgoszczy: Nr LX/918/10 z dnia 3 lutego 2010 r. i Nr IV/9/10 z dnia 22 grudnia 2010 r., zmieniających uchwałę Rady Miasta Bydgoszczy w sprawie zasad sprzedaży na rzecz użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości gruntowych, stanowiących własność Miasta Bydgoszczy, wykorzystywanych na cele budownictwa mieszkaniowego i udzielenia bonifikaty od ceny sprzedaży.
8. W kompleksie spółdzielczych garaży wykupiliśmy garaż na własność. Dlaczego Spółdzielnia nadal ode mnie bierze pieniądze?
Garaż i działka pod nim stanowią Państwa własność (małżeńska wspólność majątkowa ustawowa). Będąc właścicielami nieruchomości, Państwo sami zobowiązani są do płacenia podatku od nieruchomości (za grunt i za garaż), zgodnie z przekazaną Państwu decyzją Prezydenta Miasta, ustalającą ich wysokość. W chwili wyodrębniania własności garażu i gruntu pod nim, grunt znajdował się w użytkowaniu wieczystym. Jeżeli nie dokonali Państwo jego wykupu (przekształcenia), to zobowiązani są do wnoszenia także rocznej opłaty z tytułu użytkowania wieczystego gruntu. Do momentu wyodrębnienia własności w/w nieruchomości, podatek od nieruchomości i opłatę za wieczyste użytkowanie płaciła Spółdzielnia, a Państwo zwracali przedmiotowe koszty w comiesięcznym czynszu. Poza w/w czynsz zawierał składowe związane z kosztami administrowania kompleksem garaży, z kosztami ponoszonymi na utrzymanie terenu wokół garaży (sprzątanie, oświetlenie, odśnieżanie, naprawy nawierzchni, obciążenia publiczno-prawne) oraz z kosztami obsługi w zakresie dostarczania do garaży energii elektrycznej, jej rozliczania, itp. I te koszty, również po wyodrębnieniu na Państwa własność garażu wraz gruntem, zwracają Państwo obecnie Spółdzielni w comiesięcznym czynszu. Partycypowanie w kosztach utrzymania terenu należącego do FSM wynika z ustanowionej na Państwa rzecz służebności przechodu i przejazdu. Powyższe wynika z tego, że grunt z Państwa garażem nie ma bezpośredniego dostępu do drogi publicznej. W związku z tym korzystają Państwo z terenu FSM, który stanowi tzw. nieruchomość obciążoną. Art. 289 Kodeksu cywilnego stanowi, że w braku odmiennej umowy obowiązek utrzymania urządzeń potrzebnych do wykonywania służebności gruntowej obciąża właściciela nieruchomości władnącej (uprawnionego do służebności). W tym przypadku, nieruchomością władnąca jest grunt pod Państwa garażem. Powyższe wynika również z Umowy przeniesienia prawa wieczystego użytkowania gruntu i własności budynku (garażu), w której zobowiązali się Państwo ponosić część kosztów utrzymania drogi stanowiącej działkę okalająca Państwa garaż. Jeżeli chcą Państwo, aby powyższe zostało uregulowane odrębną umową cywilno-prawną, prosimy o złożenie stosownego wniosku do Spółdzielni.
Jedna odpowiedź to “I. Sprawy członkowsko-mieszkaniowe oraz praw do lokali i gruntów”
30 marca 2015
MimiBardzo przydatny materiał