Kilka słów o funduszu remontowym
Zgodnie z art. 6 ust. 3 Ustawy z o Spółdzielniach mieszkaniowych Spółdzielnia tworzy fundusz na remonty (tzw. Fundusz Remontowy) zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na ten cel dotyczy:
- członków spółdzielni,
- właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni,
- oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.
Podstawowym celem ustawowym Funduszu Remontowego jest pokrywanie kosztów
prac remontowych mających na celu utrzymanie zasobów w należytym stanie technicznym i estetycznym zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Fundusz ten jest tworzony dla całości zasobów Spółdzielni i przeznaczony jest na remonty całego zasobu mieszkaniowego stanowiącego własność Spółdzielni. Z funduszu remontowego nie są finansowane naprawy i remonty lokali użytkowych. Na każdy rok kalendarzowy zatwierdzany jest zakres rzeczowy i finansowy. W trakcie realizacji rzeczowego planu remontów służby techniczne Spółdzielni dążą do zapewnienia:
- realizacji robót w kolejności wynikającej z zatwierdzonego rzeczowego planu remontów,
- bezpieczeństwa użytkowników i osób trzecich w trakcie prowadzenia remontów,
- stosowania materiałów, wyrobów i technologii posiadających dopuszczenie do powszechnego obrotu i stosowania w budownictwie,
- stosowania rozwiązań technicznych, materiałowych i technologicznych ograniczających uciążliwość użytkowania lokali w trakcie remontów oraz podnoszących walory użytkowe lokali.
Tak prowadzone remonty podlegają bieżącej kontroli oraz odbiorowi przez osoby
posiadające odpowiednie kwalifikacje.
Bardzo ważnym i odróżniającym aspektem funduszu remontowego w Spółdzielni
Mieszkaniowej względem funduszu we Wspólnocie Mieszkaniowej jest to, że niedobór
funduszu remontowego poszczególnych nieruchomości może być pokrywany z pożyczki
wewnętrznej w ramach funduszu. Pozwala to choć w części na pożyczkę wewnętrzną gdzie to środki finansowe zgromadzone na funduszu remontowym jednej nieruchomości przejściowo mogę być przeznaczone na zasilenie funduszu remontowego innej nieruchomości, w której konieczne jest wykonanie robót, których wartość przekracza wielkość środków zgromadzonych na jej funduszu.
W Fordońskiej Spółdzielni Mieszkaniowej zagadnienia związane z funduszem
remontowym są uregulowane w Regulaminie Funduszu Remontowego – link do strony (kliknij) – pozycja numer 8.
Pragniemy zwrócić uwagę, że w naszej Spółdzielni dostrzegamy bardzo owocną
współpracę (w zakresie planowania wydatkowania funduszu remontowego) w
nieruchomościach w których powstały Samorządy Nieruchomości. Są one powoływane przez właścicieli lokali, osoby posiadające spółdzielcze prawo do lokalu w budynku lub zespole budynków mieszkalnych oraz do lokali użytkowych i garaży, bez względu na to czy są członkami Spółdzielni. Samorząd Nieruchomości pełni dla organów Spółdzielni rolę
opiniodawczą, przez to dzięki współpracy z kadrą techniczną naszej Spółdzielni znacząco poprawia się kontakt z Państwem (mieszkańcami). Pozwala to nam w sposób bardziej celowy ustalać konkretne realizacje i planować zadania remontowe w danej nieruchomości – link do strony z Regulaminem Samorządu Nieruchomości (kliknij) – pozycja numer 17 i 18.
Zapraszamy i zachęcamy do kontaktu zarówno z Administracjami Państwa Osiedla,
Administratorami nieruchomości jak również, ze służbami technicznymi Fordońskiej
Spółdzielni Mieszkaniowej. Jesteśmy otwarci na Państwa wskazówki i propozycje.