Dodatek mieszkaniowy przyznawany jest na wniosek osoby ubiegającej się, potwierdzony
przez zarządcę lub osobę uprawnioną do pobierania należności za
lokal mieszkalny. W celu otrzymania dodatku mieszkaniowego należy spełnić
następujące warunki:
- W okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku, dochód gospodarstwa
wieloosobowego nie może przekroczyć 125% najniższej emerytury na osobę. - Od 1 marca br. jest to kwota 2189,04 zł.
- Do dochodu wliczamy, oprócz wynagrodzenia za pracę, inne przychody, które otrzymują poszczególni członkowie gospodarstwa domowego.
Mogą to być np.: alimenty, zasiłki rodzinne wraz z dodatkami, specjalny zasiłek opiekuńczy, świadczenie rodzicielskie tzw. ,,Kosiniakowe”, stypendia, ulgi prorodzinne, świadczenia pielęgnacyjne, zasiłki chorobowe, rehabilitacyjne i opiekuńcze płacone z ZUS, stypendia dla studentów, zasiłki dla bezrobotnych i dodatki aktywizacyjne wypłacane z Urzędu Pracy, zasiłki macierzyńskie, pomoc materialna rodziny, a także pomoc w postaci zasiłków z MOPS.
Co bardzo istotne, nie wliczamy do dochodu:
świadczenia wychowawczego, czyli tzw. 500+, Dobry Start, czyli tzw. 300 +, stypendium i zasiłku szkolnego, zasiłku pielęgnacyjnego, dodatku z tytułu urodzenia dziecka, dodatku mieszkaniowego i energetycznego oraz 13 i 14 emerytury. - Kolejnym niezbędnym warunkiem, jaki należy spełnić, jest powierzchnia zajmowanego lokalu, która nie powinna przekraczać następujących norm:
► 1 osoba – 35 m² + 30% = 45,50 m²
► 2 osoby – 40 m² + 30% = 52,00 m²
► 3 osoby – 45 m² + 30% = 58,50 m²
► 4 osoby – 55 m² + 30% = 71,50 m²
► 5 osób – 65 m² + 30% = 84,50 m²
► 6 osób – 70 m² + 30% = 91,00 m²
► 7 osób – 75 m² + 30% = 97,50 m²
W przypadku osiągania dochodu należy przedstawić następujące dokumenty:
- Z tytułu zatrudnienia –zaświadczenie od pracodawcy o dochodach wypłaconych w trzech ostatnich miesiącach, poprzedzających złożenie wniosku, zaświadczenie z ZUS, Urzędu Pracy o wysokości wypłacanych zasiłków. Z tytułu renty, lub emerytury najnowsza decyzja z ZUS o wysokości świadczeń, lub inny dokument potwierdzający otrzymaną wysokość renty lub emerytury.
- Jeśli po rozliczeniu PIT-u w Urzędzie Skarbowym otrzymano zwrot ulgi prorodzinnej,
należy przedstawić wydruk przelewu z konta lub zaświadczenie z Urzędu Skarbowego wskazujące termin zwrotu ulgi, PIT-37, PIT-0. - Aktualnie ze względu na panującą sytuację pandemii nie jest wymagane potwierdzenie we wniosku korzystania bądź niekorzystania ze świadczeń wypłacanych przez MOPS. Wystarczy, że wnioskodawca sam napisze, w jakiej wysokości w okresie trzech miesięcy otrzymał pomoc z MOPS lub jeżeli nic nie otrzymał, to wystarczy adnotacja, że nie pobierał świadczeń.
Do potwierdzenia tytułu prawnego lokalu, należy przedstawić do wglądu:
- umowę najmu, podnajmu, użyczenia (z podpisami wynajmującego i najemcy),
- akt notarialny,
- akt własności,
- inny dokument stwierdzający posiadanie prawa do lokalu.
Pozostałe niezbędne dokumenty przy składaniu wniosku do wglądu:
- aktualny wydruk wymiaru opłat za miesiąc, w którym jest składany wniosek,
- umowa kompleksowa lub umowa sprzedaży energii elektrycznej zawarta z przedsiębiorstwem energetycznym w przypadku osób, które chcą ubiegać się o dodatek energetyczny.
Druki wniosków wraz z załącznikami można pobrać w Urzędzie Miasta w Wydziale
Świadczeń Rodzinnych – Referat Obsługi Mieszkańców przy ul. Wojska Polskiego 65,
parter, budynek C.
Zachęcamy również Państwa do wydrukowania wniosku, który znajduje się na stronie BIP
Miasta Bydgoszczy w zakładce wydziały Urzędu Miasta –Wydział Świadczeń Rodzinnych.
Do pobrania i wydrukowania również znajduje się tam Karta Usługi ze szczegółowymi
informacjami o dodatkach mieszkaniowych i energetycznych.
Dodatkowe informacje na temat dodatków mieszkaniowych można uzyskać, dzwoniąc do pracowników Referatu Dodatków Mieszkaniowych Urzędu Miasta Bydgoszczy
tel.:
52 585 66 06, 52 585 66 09, 52 585 67 21, 52 585 66 07, 52 585 66 22, 52 585 66 19,
52 585 66 14, 52 585 66 23