Jesień i zima to niestety czas łowów dla oszustów i złodziei. Więcej czasu spędzamy w domu i jesteśmy bardziej narażeni na ich szkodliwą działalność.
Dla Państwa bezpieczeństwa przypominamy o kilku zasadach zachowania bezpieczeństwa i ocalenia swojego majątku przed zakusami sprytnych złodziei. Dużą popularnością cieszy się metoda okradania starszych ludzi na tzw. wnuczka lub funkcjonariusza Policji lub innych służb.
Ostatnio w naszym regionie pojawili się kolejni oszuści próbujący wyłudzić pieniądze od seniorów. Schemat takiego postępowania najczęściej jest bardzo podobny i zaczyna się od tego, że oszust podaje się za naszego wnuczka lub jego kolegę. Czasem za policjanta lub oficera innych służb. Mówi o tym, że doznał urazu lub wypadku i szybko są mu potrzebne pieniądze do załatwienia sprawy. Następnie prosi o przekazanie dużej kwoty pieniędzy osobie, którą wyśle po ich odbiór (fałszywego kuriera lub znajomego). Kiedy przychodzi fałszywy przyjaciel, nieodwracalnie tracimy nasze oszczędności.
Pamiętajmy!
1. Nawet w najgorszej sytuacji, jaka może przydarzyć się naszym bliskim, nigdy nie ma konieczności przekazywania gotówką znacznych kwot pieniędzy.
2. Kiedy nie jesteśmy pewni kto do nas dzwoni, powinniśmy użyć komunikatu: „Nie mogę teraz zdecydować. Zadzwoń za pół godziny”. W ten sposób zyskujemy czas na upewnienie się, czy to faktycznie dzwonił nasz bliski.
3. Zadzwońmy do rodziny i zapytajmy czy coś im wiadomo o rzekomym wypadku. Nie oddzwaniajmy na numer, który podał nam dzwoniący. Sprawdźmy numer telefonu do wnucząt lub dzieci w naszym notesie.
4. Jeśli już wiemy, że to oszust próbuje nas naciągnąć zadzwońmy na policję i zgłośmy to. Najprawdopodobniej jesteśmy już kolejną ofiarą, która może powstrzymać działania oszusta dzięki powiadomieniu policji. Telefon na Policję: 997 lub 112. Komisariat Policji Bydgoszcz-Fordon 52 525 58 50.
W innych wariantach zdarza się, że oszuści proszą o podanie przez telefon naszego numeru PESEL w celu rzekomego potwierdzenia prawa do ubezpieczenia lub innych danych takich jak np. nr dowodu osobistego potrzebnych im do wyłudzenia pożyczki na nasze nazwisko.
Pamiętajmy!
1. Nigdy nie mamy obowiązku podawania przez telefon naszego numeru PESEL lub dowodu osobistego, gdy ktoś do nas dzwoni!
2. Pracownicy spółdzielni, urzędnicy, lekarze, policjanci, pracownicy służb społecznych ani ZUSu dzwoniąc do nas, nigdy nie będą nas prosić o podanie naszego PESELu w celu weryfikacji. Przedstawiciele instytucji wiedzą do kogo dzwonią i nie mają potrzeby pytania o szczegółowe dane osobowe.
3. Powinniśmy być szczególnie czujni, gdy rozmówca mówi, że bardzo pilnie potrzebuje naszych danych i mamy podać je jak najszybciej. W takich sytuacjach możemy powiedzieć, że nie pamiętamy tego numeru i nie mamy przy sobie dokumentów.
4. Jeśli ktoś podaje się za przedstawiciela instytucji i wzbudził naszą nieufoność, poprośmy go aby w danej sprawie wysłał do nas pismo i wówczas na nie odpowiemy.
5. Jeśli mamy podejrzenie, że dzwonił oszust, natychmiast zadzwońmy na policję, która dysponuje środkami i metodami wykrycia oszusta.
Pamiętajmy! Jeśli nie jesteśmy pewni, kto tak naprawdę do nas dzwoni to zawsze dajmy sobie czas na to, aby na spokojnie przemyśleć całą sytuację. Zadzwońmy do najbliższych i poprośmy ich o pomoc. Zapukajmy do sąsiada i powiedzmy o tym, co nas zaniepokoiło. Być może dzięki takiemu ostrożnemu zachowaniu unikniemy przykrości i kłopotów.
Bez odpowiedzi do “Uwaga Seniorzy!”