We wtorek 28 kwietnia w Ratuszu przedstawiciele bydgoskiej spółdzielczości mieszkaniowej spotkali się z Prezydentem Miasta Bydgoszczy Rafałem Bruskim i jego Zastępcą Michałem Sztyblem. Spółdzielców reprezentował Zarząd Regionalnego Związku Spółdzielni Mieszkaniowych w Bydgoszczy w osobach: Zbigniew Sokół Prezes Zarządu Fordońskiej Spółdzielni Mieszkaniowej, Jacek Kołodziej Prezes SM Budowlani oraz Michał Buzalski pełniący funkcję Dyrektora Biura Związku.
Spółdzielcy rozmawiali z Prezydentem na kilka tematów, jednak głównie spotkanie poświęcone było problemowi gospodarki odpadami komunalnymi po zmianie przedsiębiorstwa odbierającego odpady na firmę „Komunalnik”. Prezesi spółdzielni przedstawili problemy z jakimi borykają się mieszkańcy spółdzielczych nieruchomości i wyrazili niepokój o obecną sytuację, nieprawidłowy odbiór odpadów oraz brak pojemników.
Dodatkowo poruszone zostały istotne tematy, takie jak system gospodarki wodami opadowymi, problemy własnościowe przyłączy kanalizacyjnych oraz nieuregulowany stan prawny oświetlenia zewnętrznego spółdzielczych osiedli (placów, dróg i chodników).
Spotkanie w odczuciu spółdzielców było owocne i przyniosło rezultat w postaci nakreślenia mapy drogowej dalszego postępowania w poruszonych kwestiach.
Prezydent Rafał Bruski przesłał stronom spotkania komunikat zawierający informacje nt. działań miasta w stosunku do firmy „Komunalnik” uwzględniający potrzeby mieszkańców spółdzielczych zasobów, którego treść zamieszczamy poniżej:
Informacja Prezydenta Miasta Bydgoszczy w sprawie organizacji odbioru i wywozu odpadów na terenie Bydgoszczy, ze szczególnym uwzględnieniem wywiązywania się ze zobowiązań w tym zakresie firmy Komunalnik.
1. Wprowadzenie.
Umowa z firmą Komunalnik obejmuje 3 sektory miasta: II, IV i V (są to: Osiedle Nowy Fordon, Osiedle Bydgoszcz Wschód-Siernieczek-Brdyujście, Osiedle Bielawy, Osiedle Bocianowo-Śródmieście-Stare Miasto, Osiedle Smukała-Opławiec-Janowo, Osiedle Piaski, Osiedle Czyżkówko, Osiedle Okole, Osiedle Flisy, Osiedle Osowa Góra).
Zadanie to jest związane z obsługą 102 000 mieszkańców.
W ramach usługi Komunalnik zobowiązany jest ustawić 41 608 pojemników na odpady we wszystkich frakcjach i są to: zmieszane, tworzywa sztuczne, szkło, papier oraz BIO. Pojemniki muszą być różnej wielkości w zależności od nieruchomości, tj.: 60l, 120l, 240l, 660l, 1100l; kontenery o różnej wielkości oraz worki do zbiórki selektywnej tam, gdzie nieruchomości nie wyposaża się w pojemniki.
Rodzaje nieruchomości, które wyposaża się w pojemniki to: wieżowce, bloki mieszkalne, kamienice, domy szeregowe, domy jednorodzinne, sklepy, pawilony, akademiki, szkoły, szpitale, centra handlowe. Łącznie: 13 909 nieruchomości.
Obowiązkiem firm odpadowych jest prowadzenie inwentaryzacji, która jest podstawą do rozmieszczania pojemników przez nową firmę.
2. Chronologia zdarzeń do momentu zawarcia umowy.
Dnia 17 lipca 2019 r. zostało opublikowanie ogłoszenie o postępowaniu: „Odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych na terenie miasta Bydgoszczy, w sektorach od I do IX, w okresie od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2023 r”. PHU Komunalnik wykazał niezbędne doświadczenie poprzez udokumentowanie realizacji odbiorów odpadów na rzecz miasta Wałbrzych, które liczy 110 tys. mieszkańców – przy 102 tys. mieszkańców w tych sektorach Bydgoszczy, na które firma złożyła oferty. Żadna z firm nie złożyła odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej na zapisy Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ).
W dniu 5 listopada 2019 r. Miasto Bydgoszcz dokonało wyboru najkorzystniejszych ofert. W sektorach II, III, IV i V Miasto Bydgoszcz wybrało firmę REMONDIS, jednocześnie odrzucając ofertę PHU Komunalnik, uznając ją za rażąco niską w rozumieniu Prawa Zamówień Publicznych.
W dniu 2 grudnia 2019 r. Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła odwołanie PHU Komunalnik stwierdzając: „Izba uznała złożone przez odwołującego wyjaśnienia kalkulacji ceny, na każdy sektor za wystarczające. Zawierają po kilkadziesiąt stron wyliczeń dających jasny obraz w jaki sposób odwołujący będzie realizował zamówienie”.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła także, że „mimo zatem, że zaoferowana przez odwołującego (Komunalnik) cena nie przekracza progu, który obliguje do przeprowadzenia procedury wyjaśnień rażącej niskiej ceny to 17 września 2019 r. zamawiający (Miasto Bydgoszcz) wezwał odwołującego w trybie art. 90 ust. 1 do złożenia wyjaśnień elementów mających wpływ na wysokość ceny w zakresie, na które odwołujący złożył ofertę”.
Po powtórzonej procedurze wyboru ofert Krajowa Izba Odwoławcza w dniu 13 lutego 2020 r. odrzuciła w całości odwołanie firmy Remondis. Remondis nie skorzystał z przysługującego prawa odwołania do sądu.
KIO wskazało, że zamawiający (Miasto Bydgoszcz) zwróciło się do gmin i miast, gdzie dotychczas usługę realizował Komunalnik i „żadna z otrzymanych informacji nie potwierdziła, że spółka (Komunalnik) poważnie naruszyła obowiązki zawodowe, czy nie wykonała lub nienależycie wykonała zamówienie publiczne”.
Ze względu na składanie przez Remondis kolejnych wniosków, już po wyroku KIO i konieczność uzyskania od PHU Komunalnik dodatkowych wyjaśnień, umowa została podpisana w dniu 2 marca 2020 r.
3. Przyczyny problemów.
brak terminowego rozstawienia pojemników,
wpływ braku pojemników na gromadzenie odpadów na ziemi lub poza pojemnikami, jeśli było ich za mało,
dłuższe opróżnianie pojedynczego punktu wywozu przez czas konieczny do sprzątania miejsca wokół (obowiązek Wykonawcy),
brak przedstawienia przez Komunalnik własnych „trasówek” i propozycji nowych harmonogramów,
konieczność realizacji harmonogramów indywidualnych opracowanych przez Remondis, wypracowanych przez wiele lat, a wykraczających poza uzgodnione terminy z Miastem – wielokrotnie uwarunkowane okolicznościami i uzgodnieniami pomiędzy zarządcami nieruchomości a Remondisem,
sytuacje indywidualne takie, jak specyficzne usytuowanie budynków, trudność dojazdów i uzyskania dostępu, szczególnie w Śródmieściu przez bardzo zróżnicowaną zabudowę oraz gromadzenie odpadów na zapleczu nieruchomości,
błędy w inwentaryzacji pojemników, na podstawie której Komunalnik rozpoczął podstawianie pojemników, nieuwzględnienie wszystkich rodzajów pojemników w inwentaryzacji przekazanej Miastu przez poprzedniego Wykonawcę oraz brak deaktywacji części wycofanych pojemników w systemach,
bardzo zła komunikacja firmy Komunalnik z mieszkańcami, nieuprzedzenie mieszkańców o potencjalnych problemach, brak możliwości bieżącego reagowania na uwagi mieszkańców,
przypadki braku ostatniego odbioru przez Remondis w marcu 2020 r., przy wcześniejszym zabraniu pojemników przez tę firmę,
błędna decyzja Miasta o wyrażeniu zgody na zabranie pojemników przez firmę Remondis przed końcem realizacji umowy,
brak współpracy pomiędzy poprzednią firmą, a Komunalnikiem oraz pomimo prośby Miasta brak wspólnego spotkania i omówienia zasad współpracy.
Dodatkowo, rozstawianie pojemników przez PHU Komunalnik odbywa się w szczycie epidemii. O wpływie SARS-COVID 19 firma firma Komunalnik poinformowała Miasto w dniu 1 kwietnia 2020 r. Obecnie trwa weryfikacja oświadczeń kontrahentów PHU Komunalnik.
Przedstawione okoliczności wskazują, że obecnych trudności można było częściowo uniknąć. Jednak przykłady miast takich, jak Warszawa, Poznań, Gdynia czy Gorzów Wielkopolski, które w ostatnim czasie również dokonywały zmiany firmy, pokazują, że realizując operację logistyczną o takiej skali bardzo trudno całkowicie uniknąć problemów i przewidzieć wszystkie ryzyka, które mogą wystąpić.
4. Działania podjęte przez Miasto.
3 marca 2020 r. – przekazanie inwentaryzacji,
17 marca 2020 r. – protokołowane spotkanie z PHU Komunalnik dotyczące rozstawiania pojemników,
23 marca 2020 r. – monit w sprawie uruchomienia Biura Obsługi Klientów,
26 marca 2020 r. – przesłanie inwentaryzacji (tzw. 30-dniowej – dodatkowe działanie poza obowiązkiem Zamawiającego),
27 marca 2020 r. – monit w sprawie raportu z podstawiania pojemników,
31 marca 2020 r. – protokół ze spotkania dotyczącego kontroli stanu realizacji umowy,
31 marca 2020 r. – przesłanie do firmy Komunalnik informacji o procedurze wydawania worków typu Big Bag,
1 kwietnia 2020 r. – pismo w sprawie wskazania Biura Obsługi Klienta,
3 kwietnia 2020 r. – protokołowane spotkanie z PHU Komunalnik dotyczące realizacji umowy i realizacji reklamacji,
6 kwietnia 2020 r. – monit w sprawie podstawiania pojemników,
8 kwietnia 2020 r. – monit w sprawie podstawiania pojemników,
8 kwietnia 2020 r. – monit dotyczący wydawania worków typu Big Bag,
8 kwietnia 2020 r. – protokołowane spotkanie z udziałem zastępcy prezydenta Michała Sztybla dotyczące rozstawiania pojemników,
9 kwietnia 2020 r. – pismo zastępcy prezydenta Michała Sztybla w sprawie przedstawienia dokumentacji i oświadczeń potwierdzających wpływ SARS-COVID 19 na wykonywanie usługi – odpowiedź na pismo PHU Komunalnik,
14 kwietnia 2020 r. – monit w sprawie harmonogramów na stronie internetowej firmy,
16 kwietnia 2020 r. – protokołowane spotkanie z udziałem zastępcy prezydenta Michała Sztybla dotyczące stanu rozstawiania pojemników oraz realizacji przez PHU Komunalnik indywidualnych harmonogramów odbioru,
17 kwietnia 2020 r. – monit dotyczący problemów mieszkańców z kontaktem do PHU Komunalnik,
20 kwietnia 2020 r. – monit w sprawie raportów z rozstawiania pojemników,
20 kwietnia 2020 r. – monit w zakresie worków typu Big Bag oraz problemu z kontaktem z Biurem Obsługi Klienta firmy Komunalnik,
21 kwietnia 2020 r. – wezwanie zastępcy prezydenta Michała Sztybla do PHU Komunalnik w zakresie przedstawienia danych o rozstawianych pojemnikach oraz wezwanie do należytej realizacji umowy,
23 kwietnia 2020 r. – monit w zakresie raportu z rozstawianych pojemników,
25 kwietnia 2020 r. – protokół z kontroli liczby samochodów będących w dyspozycji PHU Komunalnik,
27 kwietnia 2020 r. – wezwanie zastępcy prezydenta Michała Sztybla do PHU Komunalnik w zakresie wyposażenia wszystkich nieruchomości w pojemniki w terminie 5 dni roboczych pod rygorem kary finansowej lub zerwania umowy w trybie natychmiastowym,
27 kwietnia 2020 r. – wdrożenie procedury możliwej realizacji odbiorów zastępczych na koszt PHU Komunalnik,
27 kwietnia 2020 r. – powołanie zespołu ds. naliczania kar związanych z realizacją umowy przez PHU Komunalnik,
28 kwietnia 2020 r. – naliczenie kary umownej w wysokości 30 tys. zł dla PHU Komunalnik,
28 kwietnia 2020 r. – wystawienie 22 wezwań dotyczących konieczności zaległego odbioru odpadów pod rygorem zorganizowania odbioru zastępczego na koszt PHU Komunalnik z jednoczesnym naliczeniem kar.
** Od 1 kwietnia 2020 r. wszystkie zgłoszenia mieszkańców w zakresie niewłaściwego odbioru lub braku pojemników były przekazywane do PHU Komunalnik do realizacji w trybie reklamacji.
** Od 20 kwietnia 2020 r. z polecenia Prezydenta Miasta w codziennych odprawach roboczych z PHU Komunalnik uczestniczy zastępca prezydenta Michał Sztybel.
5. Podsumowanie.
Pierwszy raz od 2013 roku doszło do zmiany firmy odbierającej odpady aż w 3 sektorach miasta.
Zmiana dotyczy 14 tys. nieruchomości, co powodowało konieczność wymiany ponad 41 tys. pojemników.
Wybór PHU Komunalnik, jako wykonawcy odbioru odpadów w sektorach nr II, IV i V wynikał z dwóch wyroków Krajowej Izby Odwoławczej.
Miasto Bydgoszcz bezwzględnie naliczy wszystkie kary wynikające z uchybień z winy Wykonawcy.
Prezydent Miasta oczekuje niezwłocznej realizacji odbioru odpadów w standardzie, jaki obecnie występuje w pozostałych sektorach miasta pod rygorem zastosowania wszystkich środków przewidzianych w umowie oraz Opisie Przedmiotu Zamówienia (OPZ).
6. Podsumowanie (sesja Rady Miasta Bydgoszczy z 29 kwietnia 2020 r.)
Podczas sesji Rady Miasta Bydgoszczy, która odbyła się 29 kwietnia 2020 r., Prezydent Miasta Bydgoszczy wyznaczył PHU Komunalnik nieprzekraczalny termin 17 maja 2020 r. na uporządkowanie sytuacji związanej z odbiorem odpadów komunalnych na terenie Bydgoszczy pod groźbą natychmiastowego zerwania umowy z PHU Komunalnik.
Od 6 maja 2020 r., w sytuacji, gdy PHU Komunalnik nie zrealizuje odbioru odpadów wystawionych na podstawie wezwań do wykonania odbioru w ramach reklamacji, a które to odbiory wcześniej nie zostały wykonane zgodnie z harmonogramem, Miasto Bydgoszcz we współpracy z zarządcami nieruchomości przygotuje realizację takich odbiorów zastępczych, kosztami za usługę obciążając PHU Komunalnik.
Bez odpowiedzi do “Komunikat w sprawie wywozu nieczystości”