
Wyjątkowy społeczno-artystyczny projekt realizowany i współfinansowany przez Miasto BYDGOSZCZ i Fundację Czarny Karzeł.
Opera objazdowa jest kontynuacją działań chóru społecznego powołanego do życia w 2015 roku przez Martę Filipiak, Grzegorza Pleszyńskiego i Jacka Puzinowskiego. Prof. Zbigniew Mikołejko w eseju „Nawet karły są duże” tak opisuje swoje wrażenia związane z chórem: „Chór Społeczny Czarnego Karła – jeden z najciekawszych w Polsce, między innymi obok Chóru „Polin” – tworzą więc pod kierunkiem profesjonalistów ludzie niekoniecznie obdarzeni przyrodzonym talentem śpiewaczym, za to mocno oddani sprawie i wywodzący się z rozmaitych środowisk. Ludzie też w różnym wieku – od dwuletniej Rity po bardzo dorosłe panie i równie dojrzałych panów (tak po siedemdziesiątce, osiemdziesiątce nawet). Ludzie różnych profesji i stanu – od artystów i osób z klasy średniej po emerytów i wiejskie gospodynie domowe. Każdy może się tu zatem pojawić, każdy może stać się członkiem zespołu. I odnaleźć, to niezmiernie istotne, odpowiednią dla siebie rolę. Może jest w tym pragnienie kompensacji, potrzeba przekroczenia samego siebie, wydobycia się z życiowych uwikłań… Może… Ale to wcale, jak mi się zdaje, nie najważniejsze. I nie wiem, czy tak bardzo prawdziwe. W każdym z nas drzemie przecież objawiona ongiś przez Arthura Rimbauda świadomość, że „JA to ktoś inny”. Ktoś zdolny do rebelii przeciwko samemu sobie, przeciw swej życiowej kondycji, uwikłanej zawsze w cierpienie i banał. Ktoś zdolny zatem do tworzenia i przetworzenia, do ekstazy, a może nawet i do szaleńczej, romantycznej frenezji. I nie wypada tego bagatelizować czy sprowadzać do prostych życiowych potrzeb.Idea przewodnia Chóru bierze się z estetyki muzycznej ucznia Arnolda Schönberga i współpracownika Bertolda Brechta – niemiecko-austriackiego kompozytora Hannsa Eislera (i kontynuującego jego pomysły kompozytora, reżysera i socjologa Heinera Goebbelsa). Muzyka i inne obszary sztuki ujawniają się w tym estetycznym porządku – nie bez wpływu ideologicznej przygody Eislera z socjalizmem – jako sfera rytuałów społecznych i przeobrażania tego, co indywidualne czy osobiste, w to, co jest zbiorowe. W tym procesie socjalizacji zakłada się bowiem, że np. kompozytor „nie jest już wynalazcą, panem swych dźwięków”, że to w istocie one mają moc nad nim, ponieważ są kolektywną własnością i są pierwotne. I „istnieją już wcześniej, przed nim”.
Tak więc OPERA OBJAZDOWA jest prezentacją działania artystycznego, ale też bardzo znaczącym projektem społecznym, co w 2018 roku zostało dostrzeżone przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ( Narodowe Centrum Kultury) przyznając dotację na realizację kolejnego projektu Chóru Społecznego Czarnego Karła. Będzie to sceniczna adaptacja powieści pisarki Agnieszki Taborskiej, jednej z najwybitniejszej na świecie znawczyni surrealizmu. Premiera wydarzenia planowana jest w 2019 roku podczas Biennale w Wenecji.
Program i miejsca występów:
31.05.2018 (czwartek) godz. 15.15 – Festyn Rodzinny Śluzy 2018 / Osiedle Okole
14.06.2018 (czwartek) godz. 20.00 – Hala Moderator Inwestycje Sp. zoo. ul.Rycerska/Osiedle Bocianowo
15.06.2018 (piątek ) godz. 20.00 – Ogród Uprawy Sztuki przy Synagodze/ Osiedle Stary Fordon
21.06.2018 (czwartek), godz. 19.00 – Rada Osiedla/ Osiedle Łęgnowo Wieś
22.06.2018 (piątek) godz.17.30 – Kino Jeremi/występ chóru i pokaz filmu „Theatrum Magicum”/Osiedle Nowy Fordon
https://www.facebook.com/czarnykarzel/
Bez odpowiedzi do “Opera Objazdowa w Kinie Jeremi”